• Michel Struharova

Ako robiť lepšie rozhodnutia? Možno ti bránia tieto 3 veci

Občas robíme zlé rozhodnutia všetci. Mindfulness ti môže pomôcť premeniť momenty nerozhodnosti na istotu.

ako robiť lepšie rozhodnutia

Počas celého dňa čelíme desiatkam rozhodnutí. Väčšina rozhodnutí, ktoré musíme urobiť počas bežného dňa, nie sú náročné, ako napríklad rozhodnutie, či potrebujeme bundu predtým, ako odídeme z domu. Aj keď na nich z dlhodobého hľadiska nebude záležať, malé rozhodnutia urobené v zlú chvíľu môžu byť nepohodlné – určite ťa už zastihol dážď a v tom momente si hovoríš, ako by sa v tejto chvíli hodila bunda, ktorá zostala doma.


Keď však máme urobiť veľké rozhodnutia, či prijmeme, alebo neprijmeme novú prácu, ukončíme vzťah alebo sa presťahujeme, v hre je viac.


Moderátorka Braincraftu Vanessa Hill sa ponorila do psychologického výskumu, aby objavila faktory, ktoré ovplyvňujú naše rozhodnutia. Toto sú tri dôvody, prečo robíme nesprávne rozhodnutia, a riešenia, ako získať väčšiu istotu.


1. Vyberáme si niečo, do čoho sme už investovali, aj keď to nie je najlepšia možnosť

„Radi si myslíme, že vždy robíme racionálne rozhodnutia, ale veda ukazuje, že to nie je vždy tak,“ vysvetľuje Hill. Vezmime si napríklad tendenciu brať do úvahy „utopené náklady“. Tento psychologický jav sa týka našej tendencie „vybrať si niečo, do čoho sme investovali čas alebo peniaze, aj keď to nie je najlepšie pre budúce bohatstvo alebo šťastie,“ hovorí Hill.


Povedzme, že čakáš, kým príde Bolt, ale už je neskoro. Namiesto toho si môžeš zavolať iný taxík, alebo ísť hromadnou dopravou, no potom budeš musieť zaplatiť Boltu poplatok za zrušenie a navyše cestovné za MHD alebo náhradný taxík. Keďže si si už raz zavolal/a a zaplatil/a za Bolt, rozhodneš sa pri tom vydržať, aj keď neskorý príchod na stretnutie spôsobí, že budeš vyzerať zle.

utopené náklady rozhodovanie

Našťastie, vedci zistili, že praktizovanie mindfulness meditácie len 15 minút zvyšuje odolnosť voči zaujatosti „utopených nákladov“. Meditácia pomáha ľuďom robiť inteligentnejšie rozhodnutia bez ohľadu na predchádzajúce udalosti. Takže nabudúce, keď sa budeš cítiť na vážkach medzi možnosťami, na chvíľu sa sústreď, než urobíš rýchly úsudok.


2. Necháme sa pohltiť emóciami

Ďalším spôsobom, ako nám mindfulness môže pomôcť, je lepšie si uvedomiť pocity, ktoré ovplyvňujú rozhodnutia, pretože emócie ako hnev, strach a smútok „môžu zatemniť náš úsudok bez toho, aby sme si to vôbec uvedomovali“.


rozhodovanie a emócie

V jednej štúdii ľudia, ktorí písali o udalosti, ktorá ich nahnevala, pokračovali v riskantnejších rozhodnutiach v situáciách, kedy bol potrebný úsudok. Alebo, ak máme silný strach z lietania, môžeme sa rozhodnúť pre jazdu autom, hoci šoférovanie je štatisticky nebezpečnejším spôsobom cestovania.


Jedným zo spôsobov, ako získať pocit odstupu od náročných emócií, je predstierať, že pomáhame priateľovi vyriešiť problém. „Ľudia často vedia, čo je dobré pri problémoch, do ktorých nie sú zapojení,“ hovorí Hill. Pokus zvážiť svoje možnosti z nadhľadu môže tiež zvýšiť empatiu a schopnosť dosiahnuť kompromis.


3. Možno sa stačí len dobre vyspať

Ráno je múdrejšie večera. Ukázalo sa, že naozaj existuje dôvod, prečo rodičia vždy hovorili, aby sme sa na vážne rozhodnutia vyspali.


Ľudia majú tendenciu robiť presnejšie rozhodnutia ráno, možno preto, že ich robili pomalšie. Neskôr počas dňa sa nám zdá, že hodnotíme situácie rýchlejšie, ale menej presne. Ak ležíš hore neskoro v noci a zvažuješ výhody a nevýhody významnej životnej zmeny, skús sa namiesto toho dobre vyspať. Možno zistíš, že keď sa ráno zobudíš, budeš sa vedieť ľahšie rozhodnúť.

rozhodovanie ráno


Namiesto toho, aby sme sa stresovali životnými výzvami, môžeme použiť vedomé stratégie na zníženie stresu pri rozhodovaní. Uvedomením si predchádzajúcich udalostí, silných emócií a dennej doby, ktoré môžu ovplyvniť stav mysle, sa môžeme vyhnúť nástrahám a vybrať si v živote smer, ktorý je pre nás najmúdrejší a najvernejší.


Článok je voľným prekladom z anglického originálu Three Things That Get in the Way of Making Good Decisions.