Počúvaj sa

Každý deň stráviš počúvaním 45 % zo sociálnych interakcií. Počúvaš rôznych ľudí vo svojom živote, no málokto pristupuje s rovnakým záujmom k počúvaniu samého seba.

 

Nájdi si pár minút denne a počúvaj sa. 

Experti Mindpark pripravili na najbližšie 4 týždne sériu meditácií a cvičení, ktoré ti pomôžu praktizovať všímavý prístup voči samému sebe.

 

Stačí pár minút denne počúvať vlastnú myseľ, emócie a telo. Pozoruj, aké benefity postupom času získavaš, ako všímavý prístup vplýva na duševnú pohodu. 

Daj nám vedieť, ako ti výzva ide a označ nás na Facebooku alebo Instagrame #pocuvajsa

#1 Andrej Jeleník: Sprítomnenie v tele

Úvodnú meditáciu pripravil Andrej Jeleník a je zameraná na rozvíjanie kontaktu s telom a vnútornými pocitmi. Lepší kontakt a udomácnenie v tele je základom pre vnímanie našich potrieb aj emócií. Učí nás vzťahovať sa k teku menej hodnotiaco, s väčšou zvedavosťou.

  • Nájdi si pohodlnú pozíciu. Kedykoľvek môžeš pozíciu zmeniť a pohnúť sa tak, aby to bolo príjemné. 

  • Obráť pozornosť smerom k telu a k emóciám. 

  • Otvára sa ti priestor na skúmavý kontakt s telom, skontaktovať sa so zážitkom tela, s tým, čo sa vynára v danom momente. 

  • Vyber a pripomeň si známu kotvu pozornosti - dotyk, vnem dýchania, zvuky. Kedykoľvek k nej môžeš obrátiť pozornosť. 

  • Ak sa rozhodneš nasledovať pozvánku vnímať jednotlivé časti tela počas tohto cvičenia, kedykoľvek môžeš preskočiť tie časti tela, na ktoré sa teraz nechceš zamerať. 

Andrej Jeleník: Sprítomnenie v tele
00:00 / 13:09

#2 Eva Zavacká: Krátky priestor pre dýchanie

Eva Zavacká

Eva Zavacká pripravila krátke cvičenie 3-minútový priestor pre dýchanie. V priebehu dňa pomôže zastaviť sa a uvedomiť si, čo sa práve teraz deje. Toto zastavenie pomôže aj náročných chvíľach tým, že ti v nich dá príležitosť odpovedať namiesto reagovania.

 

Cvičenie prebieha v troch jednoduchých krokoch:

  • Krok 1: Uvedomenie si - Privri oči, a uvedom si, čo sa deje práve teraz, aká je tvoja vnútorná skúsenosť. Uvedom si tvoje myšlienky, emócie  a telesné pocity.

  • Krok 2: Dýchanie – Zameraj pozornosť na vnímanie dychu v tele. Pozoruj svoj dych.

  • Krok 3: Rozšírenie vedomia - Rozšír vedomie na celé telo, tvoju polohu a výraz tváre. 

 

Skús potom rozšírené vedomie preniesť aj do ďalších chvíľ v tvojom dni.

 

Cvičenie môžeš robiť kedykoľvek v priebehu dňa, pokojne aj viackrát za deň. Obzvlášť užitočné môže byť, keď práve zažívaš náročnú chvíľu.

Eva Zavacká - Krátky priestor pre dýc
00:00 / 04:42

#3 Michal Dvořák: Všímavý prístup k mobilnému telefónu 

Michal Dvořák

Zámerom tohto cvičenia od Michala Dvořáka je využiť všímavosť k chvíľam, keď využívaš mobilný telefón a, napríklad, surfuješ na internete, pozeráš na sociálne siete. Aj v týchto momentoch si môžeš všímať to, čo vnímaš v rovine tela, aký je tvoj dych, aké myšlienky ti bežia hlavou, či a aké zažívaš emócie.

Toto cvičenie ti môže pomôcť rýchlejšie a lepšie si všimnúť, dokedy chceš digitálnu technológiu využívať a tiež jednoduchšie odkryť navyknuté správanie tak, aby si ho nemusel/a slepo nasledovať.

Všímavý prístup k digitálnej technológii stojí na niekoľkých princípoch

  • Nezbavuješ sa jej úplne (teda, ak naozaj nechceš). Skôr si nájdi priestor, kedy jej chceš venovať pozornosť.

  • Keď sa jej venuješ, venuj jej plnú pozornosť.

  • Uži si to. Pokiaľ budú prichádzať výčitky, nechaj ich tak. Rozhodol/a si sa, že sa daným veciam budeš venovať, tak si to uži.

  • Všímaj si, dokedy ti to robí radosť a kedy sa už začínaš cítiť unavene, nepríjemne, nesústredene - to je moment, kedy stojí za to odpojiť sa.

  • K tomu ti môže pomôcť si nastaviť čas, ako dlho sa chceš danej technológii venovať.

Ak budeš chcieť, môžeš mi o tom, aké pre teba cvičenie bolo a čo ti prinieslo, dať vedieť na info@bemindful.cz

Michal Dvořák - Všímavý prístup k mobilnému telefónu
00:00 / 05:15

#4 Marta Dömöková: Ako pracovať s náročnými emociámi

marta_domokova

Marta Dömöková pripravila meditačné cvičenie R.A.I.N. prináša spôsob, ako zaobchádzať s náročnými emóciami. 

Skratka R.A.I.N. predstavuje štyri kroky cvičenia: 

  • R - Recognize - uvedomovať si, čo práve teraz prežívate

  • A - Allow - dovoliť vášmu prežívaniu byť také aké je

  • I - Investigate – preskúmať to, čo práve prežívate

  • N - Nurture – postarať sa o seba

 

V cvičení sa môžete zamerať na nepríjemné emócie, ktoré práve prežívate, alebo si spomenúť na situáciu, v ktorej ste nepríjemné emócie zažívali. Nemusí to byť nič veľké.

 

Je lepšie, ak začnete s niečím, čo nie je veľmi silné alebo pre vás veľmi dôležité. Ide o to, skúsiť byť s tým, čo je, aj keď je to nepríjemné, aspoň na chvíľu, so zvedavosťou a otvorenosťou.

 

Kedykoľvek si môžete dať pauzu a vrátiť sa k cvičeniu neskôr.

Marta Dömöková - Meditácia RAIN - náročné emócie
00:00 / 05:30

Meditačnú sériu Počúvaj sa môžeš vyskúšať v akomkoľvek období tvojho života. 

 

4 meditácie ti pomôžu za 4 týždne vybudovať pravidelný návyk, všímavo sa pozrieť na to, čo prežívaš a pristupovať k tvojim pocitom, myšlienkám a emóciám so zvedavosťou, súcitom a otvorenou mysľou.

Páčia sa ti tieto články? Nenechaj si ujsť novinky!

Mindpark

Mindpark je slovenský popularizačný portál, ktorý prináša zaujímavosti a tipy nielen zo sveta mindfulness.

Nenechaj si ujsť novinky

© 2020 Mindpark.sk |   Zásady ochrany súkromia