top of page
  • Mária Bachanová

Vnímanie tela nám pomáha porozumieť našim emóciám

Ako spoločnosť kladieme veľký dôraz na naše myšlienky a racionálne ja. Telo a pocity sú často odsúvané na druhú koľaj. Našťastie sú dnes ľudia otvorenejší konceptom ako je emocionálna inteligencia. Napriek tomu mnohí ľudia stále nepraktizujú vnímanie svojho tela na dennej báze.


emocionálna inteligencia

Čo ak je naše telo priamym odrazom našich emócií? Telo hrá dôležitú úlohu pri vytváraní emócií. Pochopenie tejto úlohy nám pomáha zvýšiť uvedomenie si tela

a znížiť emocionálne napätie.


Ako emócie ovplyvňujú vnímanie tela?


Telo a emócie idú ruka v ruke. Keď jedna hovorí, druhá odpovedá. Mnohé vedecké štúdie dokazujú vplyv emócií na bolesť a fyzické telo. Tieto naše dve súčasti spolu neustále komunikujú. Štúdie v skutočnosti ukazujú, že fyzická bolesť

a emocionálna bolesť aktivujú podobné oblasti mozgu.


Ak napríklad nezvládame hnev alebo stres v práci, môžeme skončiť s napätím čeľuste alebo svalovými kŕčmi. Sú to nevyjadrené emócie. Uviaznu v našom tele

a čakajú, kým ich pustíme von a uvoľníme. Keďže sa nedokážu inak navonok manifestovať, snažia sa nejakým spôsobom prejaviť. Tento prejav často končí napätím alebo fyzickým nepohodlím.


stres

V skutočnosti je naše telo mapa, ktorá ti pomáha identifikovať, čo cítiš. Pravdepodobne si si v určitom okamihu všimol, že sa ti vytvára hrčka v krku, keď niečo zatajuješ svojmu partnerovi. Alebo zvykneš cítiť bolesť brucha pred testom. Toto sú signály tela, ktoré ti ukazujú tvoje emócie.


Pozoruj svoje telo, má pre teba emocionálny odkaz


Keď ignorujeme svoje emócie, premenia sa na bolesť a fyzické utrpenie. Aký odkaz sa nám snaží naše telo poslať? Bolesť hlavy, ťažkosti s dýchaním, vyčerpanie alebo kŕč v žalúdku. Zdá sa ti niektorý z týchto príznakov povedomý? Aj keď sa ich snažíme ignorovať, fyzické príznaky sú stále prítomné. Čím viac ich ignorujeme, tým sú intenzívnejšie.



Často sa snažíme zakryť našu bolesť alebo pocity tabletkami. Poskytujú dočasnú úľavu, ale problém nevyriešia. Týmto iba prikladáme náplasť na otvorenú ranu. Ak ich nevyjadríme správnym spôsobom, naše negatívne emócie v nás zotrvávajú. Nebolo by lepšie, keby sme počúvali emocionálne posolstvo, ktoré naše telá komunikujú?


bolesť

Predstav si muža, ktorý pracuje 15 hodín denne. Je tak vystresovaný, že sa každé ráno budí s kŕčmi svalov na krku. Napriek bolesti si dá svalový relaxant a pokračuje v práci. Jeho telo mu hovorí, aby sa zastavil, odľahčil sa od pracovných povinností

a odpočíval.


Potrebuje si všímať prejavy svojho tela. Ak bude venovať pozornosť svojej fyzickej bolesti, zistí, čo jeho telo potrebuje. Ak sa naučíš zvládať svoje emócie, budeš sa cítiť oveľa lepšie aj na fyzickej úrovni.


Tip na audio cvičenie: Všímavý pohyb - Andrej Jeleník

Každá emócia súvisí s fyzickými pocitmi v tele


Emócie je možné ovládať takým spôsobom, aby sa nepremenili na intenzívnu fyzickú bolesť. Tu sú štyri základné emócie a fyzické vnemy, ktoré vytvárajú.


Strach


Táto emócia nás varuje pred možnými nebezpečenstvami. Pomáha nám tiež predvídať hrozby a chrániť sa pred nimi. Na fyzickej úrovni sa strach prejavuje bolesťou žalúdka, napätím tela, rýchlym tepom srdca, potením, tlakom na hrudi, hnačkou, zmenami chuti do jedla a nespavosťou (okrem iného). Tieto príznaky sa netýkajú výlučne strachu, ale môžu ho sprevádzať. Niekedy nás táto emócia výrazným spôsobom obmedzuje.


Ak máš niektorý z týchto príznakov, over si to sám. Je to strach alebo iná emócia, ktorú cítiš? Na zvládnutie strachu je najlepšie sa s ním vysporiadať tak, ako prichádza namiesto toho, aby si sa mu snažil vyhýbať. Napríklad, ak musíš urobiť prezentáciu na verejnosti, cvič dýchacie a relaxačné techniky, aby si znížili strach

a uvedomil si svoje telo.



Hnev


Hnev nás motivuje konať. Pomáha nám brániť naše práva, chrániť si naše hranice, keď máme pocit, že došlo k nespravodlivosti. Najčastejšími fyzickými príznakmi hnevu sú: telesné napätie, zrýchlené dýchanie, napätie v čeľusti, zvýšenie telesnej teploty, bolesti hlavy, atď.


Tieto fyzické pocity môžu naznačovať frustráciu. Je vhodné sa naučiť proaktívne zvládať svoj hnev. Často svoj hnev potláčame, preto je dôležité naučiť sa s ním primerane zaobchádzať. Napríklad ak si nahnevaný, pretože ti tvoja priateľka povedala niečo, čo považuješ za nespravodlivé, namiesto toho, aby si začal na ňu kričať alebo s ňou ukončil komunikáciu, počkaj, kým sa upokojíš a vysvetli, ako sa cítiš.


Starajte sa o svoje telo s neochvejnou vernosťou. Duša musí vidieť len cez tieto oči, a ak sú matné, celý svet je zakalený. -Johann Wolfgan Goethe-

Radosť


Radosť nám pomáha vytvárať putá s inými ľuďmi. Umožňuje nám socializovať sa

a zdieľať svoje šťastie s ostatnými. Fyzické príznaky radosti sú tie, ktoré poznáme všetci. Úsmevy, teplo na hrudi, smiech, pocit ľahkosti, atď. Sú ľudia, ktorí majú problém túto emóciu cítiť a nevedia ju identifikovať.


Dovoliť si užívať si radosti života je zdravé pre naše telo a myseľ. Aj v prípade, že prechádzame ťažkým obdobím, stále si môžeme užiť deň na pláži, tôňu lesa alebo pozrieť obľúbený film.


radosť

Smútok


Táto emócia nám pomáha čeliť strate a žiaľu. Vťahuje nás a núti nás do premýšľania o minulosti a o tom, ako sa veci mali. Na fyzickej úrovni sa prejavuje napr. slzami, vzlykaním, zvieraním na hrudi, zadržiavaním dychu, stratou chuti do jedla. Všetci sme tieto pocity niekedy v nejakej etape svojho života zažili.


Ak svoj smútok nevyjadríš, môže sa preklopiť až do takej závažnej verzie, že ju telo nedokáže uniesť. Ak stratíš milovaného človeka, ktorý z nejakého dôvodu odišiel z tvojho života, neplačeš a nezdieľaš svoju bolesť, tvoj smútok môže viesť

k fyzickej bolesti.


V skutočnosti je naše telo mapa, ktorá nám pomáha identifikovať, čo cítime.

Naše telo je múdre a vie, čo potrebujeme. Ak spravujeme svoje emócie zdravým spôsobom, budeme schopní počúvať a porozumieť správam, ktoré naše telo vysiela. Ak identifikuješ emócie spojené s tvojimi fyzickými príznakmi a naučíš sa ich zvládať, dokážeš, aby sa nepremenili na neznesiteľnú fyzickú bolesť.


Pamätaj, že tvoje telo ti môže pomôcť lepšie spoznať samého seba, ak sa naučíš interpretovať jeho skryté posolstvá. Ak porozumieš posolstvám, môžeš dať svojmu telu to, čo potrebuje (odpočinok, pozornosť, cvičenie...).


Všetko, čo musíš urobiť, je otvoriť oči pre tvoje telo. Ak to urobíš, stane sa to dôležitou súčasťou tvojho života. Tvoje telo je múdre a vie, čo potrebuješ. Ak sa staráš o svoje telo, staráš sa aj o svoje emócie. Pamätaj, že so svojím telom budeš žiť celý život. Stojí za to venovať mu viac pozornosti a lepšie sa oň starať. Ak si nájdeš čas, zlepšíš svoju emocionálnu inteligenciu, ako aj uvedomenie si tela.


Článok je voľným prekladom z anglického originálu Body Awareness Helps You Understand Your Emotions.

Comments


bottom of page