top of page
  • Mária Bachanová

Terapeutickým dychom (breathwork) k zlepšeniu zdravia

Vedel si, že tvoje telo bolo vybavené jedinečným mocným nástrojom, ktorý umožňuje znížiť stres, úzkosť a dokonca aj depresiu v priebehu niekoľkých minút? Čo je to za magický nástroj? Tvoj dych!

terapeutický dych

Dýchanie má niekoľko rovín. Je ním funkčné dýchanie, ktoré je zásadné pre správne fungovanie organizmu, ďalej sú to rôzne typy relaxačných dýchacích techník a čoraz viac sa dostáva do popredia aj využívanie techník dýchania s terapeutickým účinkom – breathwork (práca s dychom), hoci táto technika nie je nová, ale existuje už tisíce rokov a svoje korene má v joge.


Čo je to breathwork


Breathwork sa považuje za aktívnu formu mindfulness meditácie. Pri tomto typu dýchacej techniky sa môžeme dostať do zmeneného stavu vedomia, kde sa stretávame s našimi vedomými a nevedomými časťami mysle, ku ktorým sa tradičná terapia tak ľahko nedostane. Práve v tomto stave sa dejú zázraky a telo sa lieči. Breathwork pôsobí na všetkých úrovniach - fyzickej, emočnej, mentálnej i duchovnej. Vedomé dýchanie počas Breathwork je ako reštart pre telo a veľkou príležitosťou na kompletnú transformáciu nášho zdravotného i duševného stavu.



Breathwork ako terapeutická technika


Breathwork sa vzťahuje na praktizovanie vedomej manipulácie s hĺbkou a rýchlosťou dýchania s cieľom dosiahnuť konkrétny výsledok, ktorý závisí od typu dýchacích techník, ktoré použijeme. Dych otvára energetické kanály v tele a umožňuje, aby sa to, čo sme držali celý život hlboko vo vnútri, dostalo na povrch a uvoľnilo. Môžu to byť potláčané emócie, fyzické bloky v tele, presvedčenia, obmedzujúce vzorce, spomienky, stresové situácie, traumy, závislosti a pod.


Náš dych je úzko prepojený s telom aj mysľou. Jednoduchou zmenou spôsobu, akým dýchame (buď hĺbkou dychu, frekvenciou, nosom alebo ústami), môžete vytvoriť okamžitú reakciu v tele aj mysli. Dýchanie s dôrazom na výdych a najmä v prípade, keď sa nadýchneme nosom, zadržíme dych, znova sa nadýchneme a potom úplne vydýchneme ústami, podporujeme pocity uvoľnenia v mysli aj v tele.


Dýchanie s dôrazom na nádych, kedy je nádych dlhší ako výdych, však dokáže telo dostatočne rozhýbať a „prebudiť“ myseľ kedykoľvek, keď sa potrebujeme skoncentrovať, niečomu venovať pozornosť a vedome si všímať, čo sa deje okolo nás a vedieť tak správne vyhodnotiť situáciu a zvoliť si ten správny prístup v danej chvíli.


joga

Breathwork existuje už tisíce rokov a svoje korene má v joge.

Prečo si vybrať breathwork


Breathwork funguje rýchlo a účinok na telo aj myseľ môžeme zažiť už v priebehu niekoľkých minút. Už počas prvých pár kôl dýchania je v tele cítiť badateľnú zmenu. Je to výhodou nielen pre ľudí, ktorí sú zaneprázdnení a nemajú dostatok časového priestoru na zdĺhavé klasické terapie. Väčšinu foriem dychovej práce je možné vykonávať kdekoľvek.


Benefity breathwork


V závislosti od techniky, ktorú používame, pravidelné praktizovanie breathwork:

  • znižuje hladinu stresu (zahŕňa uvoľnenie pocitov nahromadeného stresu a vypnutie stresovej reakcie v tele)

  • okysličuje telo, ktoré podporuje rast a funkciu buniek, dodáva energiu telu a bunkám, posilňuje imunitu

  • prebieha alkalizácia pH v krvi, a tak znižuje riziko ochorenia

  • spracováva a uvoľňuje zablokované emócie alebo traumy z tela a mysle (rieši bolesti z minulosti, výrazne zlepšuje zdravotný stav a odkrýva situácie, ktoré naša vedomá myseľ vytesnila, ale tieto zážitky stále ovplyvňujú naše správanie, náš život)

  • prináša pocity hlbokej relaxácie (duševnej a fyzickej)

  • podporuje imunitný systém

  • zbavuje pocitov hnevu, úzkosti, depresie a smútku

  • pomáha liečiť posttraumatickú stresovú poruchu

  • pomáha liečiť chronickú bolesť

  • má protizápalový účinok

  • zlepšuje našu sústredenosť, všímavosť, jasnosť mysle - bdelú pozornosť

  • otvára prístup k vlastnej vnútornej liečivej energii, kreativite a vyššiemu poznaniu


Keď začneme plne a vedome dýchať, môžeme ľahko uvoľniť to, čo sme držali v sebe celý život a otvoriť svoje vedomie, prežiť odpustenie, zažiť sebalásku, prepojenie s naším skutočným JA. Breathwork je cestou k sebapoznaniu, je to tvoj osobný rast a môže tvoj život radikálne zmeniť.


rovnováha

Rôzne techniky breathwork


Na vytvorenie transformácie a zmeny v tele možno použiť množstvo foriem breathwork. Niektoré techniky sú pokročilejšie a vyžadujú si certifikovaného odborníka, ktorý nás môže nimi previesť, zatiaľ čo iné sa dajú ľahko naučiť a môžeme ich bezpečne vykonávať sami doma.


Toto sú niektoré z najpopulárnejších techník breathwork:


1. Holotropné dýchanie


Táto technika dychovej práce sa zvyčajne vykonáva v skupine pod vedením certifikovaného lektora. Cieľom tejto techniky je vytvoriť zmenu v našom psychickom, duchovnom a fyzickom stave. Taktiež napĺňa telo čerstvým kyslíkom a obnovuje telesné bunky. Pri tejto technike sa v určitom časovom rámci dýcha rýchlejšie, čo umožňuje dosiahnuť zmenený stav vedomia.



2. Rebirthing breathwork (práca s dychom na „znovuzrodenie“)


Táto technika je formou alternatívnej terapie, používa sa na to, aby pomohla uvoľniť zablokovanú energiu. Pod vedením kvalifikovaného lektora, prostredníctvom nepretržitého prepojeného kruhového dýchania, sa dýcha tak, že medzi nádychom a výdychom nie je žiadny priestor ani zádrže dychu, pričom sa dýcha ústami, nie nosom.


Je možné zažiť emocionálne uvoľnenie, kedy sa vyplávajú na povrch traumy z minulosti a zablokované emócie. Po tomto uvoľnení môžeme mať tendenciu cítiť stav vnútorného pokoja a dostať sa do ešte vyšších úrovní vedomia.


Tip: Radiantly Alive - kam sa dá vycestovať na Bali za originálnym rituálom breathwork

breathwork

3. Box breathwork (tzv. štvorcové dýchanie)


Túto techniku, ktorú používa aj Navy SEALS na zvládanie emócií počas vysoko stresových situácií, možno kedykoľvek vykonávať aj samostatne. Štvorcové dýchanie je skvelé hlavne v prípade, že sme vystresovaní, zažívame úzkosť a preťaženie. Cieľom tejto techniky je vrátiť myseľ späť do prítomného okamihu a uvoľniť emocionálne napätie či stres – reštartuje telo a myseľ.


Ak chceš vykonať túto techniku, predstav si, že nakreslíš štvorec dychom tak, že sa nadýchneš na štyri doby. Potom zadrž dych na štyri doby, vydýchni na štyri doby a znova zadrž na štyri doby. Pre optimálne výsledky vykonaj tento proces minimálne štyrikrát.



3. Dýchanie 4-7-8


Toto krátke dychové cvičenia 4-7-8 využíva počítanie dôb nášho dychu na podporu hlbokej relaxácie, zníženia stavov úzkosti, ovládania závislostí, je účinná, pokiaľ sa nám nedarí zaspať. S touto technikou sa nadýchni na štyri doby, zadrž dych na sedem dôb a vydýchni na osem dôb.



4. Striedavé dýchanie nosovou dierkou


Táto forma dýchania je populárnou technikou jogového dýchania. Ak chceme použiť túto techniku, ako už názov napovedá, prekryjeme jednu nosnú dierku palcom alebo ukazovákom a potom sa zhlboka nadýchneme a vydýchneme cez otvorenú nosnú dierku. Po každom kole nádychu a výdychu nosnú dierku vystriedame, prekryjeme druhú nosnú dierku a zopakujeme.


Pre optimálny úžitok je vhodné túto techniku vykonávať ​​desať minút. Táto technika je obľúbená, pretože pomáha regulovať nervový systém vypnutím akejkoľvek aktívnej stresovej reakcie v tele a zapnutím parasympatického nervového systému (náš relaxačný systém).


Tip: Chceš si vyskúšať viac dýchacích cvičení? Naši experti pre teba nahrali niekoľko krátkych vedených meditácií.

Upozornenie: Niektoré formy breathwork môžu viesť k pocitom závratu alebo zmeneným stavom vedomia. V dôsledku toho je najlepšie vyhnúť sa používaniu týchto techník počas jazdy. Odporúča sa tiež praktizovať techniky v bezpečnom prostredí, najmä na začiatku, aby ste pochopili, ako vaše telo na techniku ​​reaguje.


Hlbšie terapeutické dýchanie by sa malo vždy vykonávať za prítomnosti vyškoleného lektora. Tento dych je veľmi aktivačný a preto nie je odporúčané praktizovať počas tehotenstva, v prípade bipolárnej poruchy, schizofrénie, epilepsie, pri závažnejších srdcových problémoch, po nedávnej operácii alebo závažnejších zraneniach.


zdravie

Náš dych je jedným z najsilnejších nástrojov, ktoré máte k dispozícii, aby sme zmenili celkový stav nášho organizmu a dostali sa k vnútornému balansu a pohode, čo je prirodzeným stavom nášho tela. Zostáva si už len vybrať, s akou technikou dýchania začať.


Použité zdroje:

bottom of page