• Michel Struharova

Odhaľ všímavé chvíle, ktoré sa skrývajú v pracovnom dni

Jen Fisher zdieľa tri zo svojich najlepších tipov na začlenenie návykov všímavosti do rušnej každodennej rutiny.


všímavosť pracovný deň

Zdá sa ti niekedy, že niektorým ľuďom ide všímavosť ľahšie? Určite takých poznáš - tých, ktorí vždy pôsobia pokojne, sú prítomní. Poznám tiež zopár týchto ľudí. Poviem vám však jedno tajomstvo:

Všímavosť je vrodenou schopnosťou, ktorú máme všetci, a zručnosťou, ktorú je možné posilniť praxou.

Viem, že pojem „prax“ môže znieť príliš, ale sľubujem, že vytvorenie každodennej praxe všímavosti nemusí byť drina. V skutočnosti ju môžeš ľahko začleniť do svojej každodennej rutiny.


Začni s jedným malým aktom všímavosti a keď budeš pripravený, pridáš ďalší. Takto si vytvoríš nové návyky - rozdelíš ich na malé kroky a potom ich poskladáš. Hovoríme tomu „hromadenie návykov“ a podľa toho môžeš dosiahnuť, aby bola tvoja prax všímavosti udržateľná a trvalá.


Môže začať tým, že odhalíš niektoré z dôležitých momentov, ktoré sa v tvojom dni skrývajú. Ja ich nachádzam všade, hneď pri prvej šálke kávy ráno, keď mám svoj tímový míting, keď venčím psa. Nové všímavé momenty nachádzam každý deň, v osobnom živote aj v práci.

Prečítaj si ďalšie tipy, ako si vytvoriť všímavý deň.

Na úvod skús tieto jednoduché tri.


3 mindfulness návyky, ktoré môžeš skúsiť počas svojho dňa


1. Plne sa oddaj raňajkám

Stravovanie je základnou ľudskou potrebou, preto mu často nevenujeme veľa pozornosti. Ber však do úvahy toto: Všímavé stravovanie nielen pomáha zlepšovať váš duševný stav, ale tiež môže pomôcť viac si vychutnať jedlo. Tu je postup, ako to urobiť.

  • Keď ješ, posaď sa zámerne niekam mimo svojho notebooku, mimo mobilu, aby ste obmedzili prípadné rušenie.

  • Počas jedla sa snaž zachytávať chute a skús vymenovať minimálne tri príchute svojho jedla.

mindfulness raňajky

2. Spríjemni si obedňajšiu prestávku

Je obed a možno sa rozhodneš ísť na prechádzku. Tu je príklad, ako obednú prestávku využiť ako príležitosť zažiť príjemné okamihy.

  • Počas chôdze začni vo svojom okolí psychicky pomenúvať veci, ktoré ti spôsobujú radosť (zameraj sa na to, čo vidíš, cítiš nosom, počuješ alebo cítiš dotykom).

  • Rozšír svoj rozsah na ľudí a zážitky zo svojho dňa, ktoré ti tiež prinášajú radosť.

mindfulness obedná prestávka

3. Vytvor si priestor medzi tebou a tvojou prácou

Mnoho ľudí môže zápasiť s tak plným pracovným kalendárom, že má problém na konci dňa vypnúť.

  • Vytvor si hranicu odklonením sa od svojho pracovného priestoru a na chvíľu si polož otázku: „Čo ma dnes nabilo energiou?“

  • Potom sa spoj so svojimi blízkymi doma tým, že im venuješ svoju bezhraničnú pozornosť.

mindfulness čas venovaný rodine

A je to! Tréning všímavosti rozdelený na malé akty správania, ktoré môžeš robiť v priebehu celého dňa. Toto sú len tri nápady z toľkých ďalších, ktoré môžeš počas dňa urobiť. Stačí ich len vnímať a objavovať.


Článok je voľný preklad z anglického originálu Uncover the Mindful Moments Hiding in Your Work Day.