• mindpark

Rick Hanson: Precítenie dobra

Negatívne zážitky majú svoje prínosy, napr. žiaľ zjemňuje srdce, hnev upriamuje našu pozornosť na nespravodlivosť a dodáva nám energiu jej čeliť, výčitky nám pomáhajú zostať na dobrej ceste, úzkosť nás upozorňuje na skutočné ohrozenie atď., takže všetko má svoje miesto. Negatívne zážitky môžu zvýšiť našu schopnosť opäť sa pozviechať.



V medicíne je také príslovie, že dobrý úsudok získavame na základe skúseností, no skúsenosti získavame na základe zlých úsudkov.


Ja mám teraz skutočne dobrý úsudok ako horolezec, pretože som kvôli zlému zhodnoteniu situácie zažil mnoho ťažkých chvíľ. Ale presne k týmto zážitkom sa vraciam, ako k určitým emocionálnym spomienkam, keď sa ocitnem v náročnej situácii dnes. No chcel by niekto v tejto miestnosti mať viac negatívnych zážitkov? Áno? Nie? Chceli by ste, aby som vám dal niektoré z mojich?


Pozrite sa okolo seba, pozrite sa na mňa, na moderátorov správ v telke, na ľudí, ktorých stretávate na ulici – a uvidíte, že v živote je mnoho smútku, žiaľu zo straty, stresu, frustrácie, nespokojnosti, podráždenosti, strachu, skutočne sa nedá povedať, že by vo svete bol nedostatok negatívnych zážitkov.


Negatívne zážitky majú závažné následky a je potrebné zhodnotiť či prevažujú tie kladné alebo záporné. Medzi psychologické následky stresu, ako viete, patrí zhoršenie nálady, pesimistické sklony, podráždenosť, úzkostlivosť, bezmocnosť, zníženie ústretového správania, menej u žien, čo je zaujímavé, tak či onak pointa je tá, že stres má mnoho negatívnych dopadov. Takže čo s tým?


Ako som už povedal, matka príroda nám darovala výnimočný mozog, čím viac o ňom zisťujem, tým som zaň vďačnejší. I keď prirodzeným stavom mozgu skutočne je stav pokoja, naplnenia a láskavosti, veľmi rýchlo nás to z tohto stavu vyhadzuje.


Človek môže v živote v zásade urobiť dve chyby – buď si myslí, že v kríkoch naňho číha tiger, aj keď tam žiadny nie je, alebo ide bezstarostne na tú pláž, zatiaľ čo v kríkoch tiger naozaj číha.


Príroda to vidí tak, že keď prvú chybu urobíme tisíckrát, vyhneme sa tým urobeniu druhej chyby čo i len raz. Pretože ak urobíme tú prvú chybu, tak budeme len napätí, úzkostní a možno do 30 umrieme, ale ak urobíme druhú chybu, chňap...a je po nás, žiadne vnúčatá, žiadne skopírovanie genetickej informácie. Takže podobné je to i v našom mozgu, a to je dobrá správa, pretože to znamená, že môžeme vedome postupne preprogramovať náš mozog.


Jedna z mojich obľúbených metód ako to dosiahnuť sa nazýva nasávanie dobra. Myslím, že iba samotné pozitívne zážitky, hoc i zážitky vďačnosti nestačia. Potrebujeme v tom pozitívnom zážitku zotrvať a vedome tam podržať pozornosť, aby náš mozog touto skúsenosťou nasiakol. Ako to môžeme urobiť?


3 kroky, ako sa nechať nasiaknuť dobrom


1. Dovoľ, nech sa pozitívne fakty premieňajú na pozitívne zážitky a skúsenosti

Častokrát sa nám v živote dejú dobré veci, hoci len drobnosti – poskladáme prádlo, uložíme deti, prežili sme ďalší deň v práci, kvety kvitnú, vonku krásne prší, to ja osobne mám veľmi rád, slovom je mnoho príležitostí na to, aby sme sa cítili dobre, tak si to dovoľme.


2. Vychutnaj si to

Každý učiteľ vie, že ak chce niekomu pomôcť sa niečo naučiť, musí zabezpečiť, aby učenie bolo čo najviac prežitkové, intenzívne a dlhotrvajúce.


3. Zameraj sa na precítenie toho, ako sa tento pozitívny zážitok doslova vpíja do tvojho mozgu a tela

Niekedy si ľudia predstavujú, že ich zaplavuje zlaté svetlo, alebo sa do ich tela vlieva upokojujúci balzam, alebo si vkladajú do pokladnice vo svojom srdci drahokam, alebo si jednoducho len uvedomujú, že tento zážitok sa do nich vpíja, a stáva sa zdrojom, ktorý si môžu zo sebou vziať kamkoľvek.

Autor: Rick Hanson

Preklad: Gabriela Slivinská

Mindpark

Mindpark je slovenský popularizačný portál, ktorý prináša zaujímavosti a tipy nielen zo sveta mindfulness.

Nenechaj si ujsť novinky

© 2020 Mindpark.sk |   Zásady ochrany súkromia