• Michel Struharova

Všímavé kreslenie

Mindfulness a kreslenie toho majú až prekvapivo veľa spoločného. Obe zručnosti si vyžadujú spomaliť a pozorovať, čo sa deje práve v tomto momente.



Kreslenie je skvelá aktivita na trénovanie všímavosti, vyžaduje sústredenie na to, čo sa práve deje pred tebou. Ak si myslíš, že nevieš kresliť (čo si myslí okrem teba veľa ďalších ľudí), všímavý prístup ku kresleniu ťa postupne zbaví predsudkov a prehnanej kritiky, ktorá ťa brzdí.


“Keď sú ľudia intenzívne zameraní na telo, dych a špecifickú kreatívnu činnosť, akou je kreslenie, je pre nich oveľa jednoduchšie nechať sa pohltiť tým, čo robia, a potom odpočívať v pokojnom stave, zostať v ňom dlhšie s menším úsilím, ako len sedieť na stoličke a meditovať,” hovorí autorka knihy Mindfulness and the Art of Drawing Wendy Ann Greenhalgh.



4 kroky, ako na mindfulness kreslenie


1. Stanov si cieľ, čo ti má kreslenie priniesť

Skôr, ako položiť ceruzku na papier porozmýšľaj, aké sú tvoje očakávania a čo ti má všímavé kreslenie priniesť. Chceš využiť kreslenie proti stresu a nervozite? Je to pre teba spôsob relaxu, kedy si len čmáraš? Chceš sa zamerať na detaily a znázorniť ich v tvojej kresbe? Keď budeš vedieť, čo ti má kreslenie priniesť, ľahšie prekonáš prekážky, ktoré sa objavia.


2. Venuj plnú pozornosť svojmu okoliu

Vnímaj všetkými zmyslami to, čo sa okolo teba deje. Čo v miestnosti vidíš, počuješ, cítiš. Dopraj si niekoľko pomalých nádychov a výdychov. Preskenuj svoje telo napríklad pomocou tejto krátkej meditácie.


Aké pocity na svojom tele cítiš (tlak, stuhnutie, uvoľnenie, energiu)? Aké myšlienky ti víria hlavou a čo ti tvoja myseľ hovorí o aktivite, ktorú sa chystáš robiť?


3. Buď zvedavý a dopraj si súcit

Intenzívne pozorovanie okolia navodzuje väčšiu zvedavosť všímať si, čo sa deje okolo teba a v tvojom vnútri. Zvedavosť ti pomôže neprestať sa sústrediť, keď sa objavia myšlienky, či má vôbec táto aktivita zmysel.


Možno budeš mať tendenciu proti týmto myšlienkam bojovať, no namiesto toho k nim pristupuj so súcitom a láskavosťou. Robíš predsa niečo, čo je výzvou.



4. Zbav sa predsudkov a nasleduj svoju intuíciu

V procese pozorovania a vnímania sa môžu objaviť predsudky a posudzovanie, ktoré ti predkladajú akúsi pravdu. Všímavosť na jednej strane pomáha uvedomiť si tieto myšlienky a so súcitom ich vypustiť. Aj keď ti tvoje kreslenie príde akékoľvek príšerné, keď sa tohto pocitu zbavíš, ihneď si kreatívny proces užiješ viac.


So súcitom a láskavosťou voči svojim myšlienkam sa môžeš dostať do štádia, keď bude ceruzka vedená tvojou intuíciou, akoby sa telo a ruka hýbali nezávisle od tvojej mysle.



Ak dáš prednosť vyfarbovaniu, zadováž si antistresové omaľovánky, s ktorými môžeš rovnakým spôsobom skúšať všímavosť a plné uvedomenie si prítomného momentu.


Vyskúšaj si ďalšie krátke cvičenia na rozvíjanie všímavosti.
Mindpark

Mindpark je slovenský popularizačný portál, ktorý prináša zaujímavosti a tipy nielen zo sveta mindfulness.

Nenechaj si ujsť novinky

© 2020 Mindpark.sk |   Zásady ochrany súkromia