• mindpark

Doma s deťmi všímavo

Zavretí doma. Spolu. Dňom i nocou. Spolu. S krátkymi pobytmi von. I tam väčšinou spolu. Rodičovský obraz dnešných dní. Aj tých mojich. Nedostatok priestoru pre seba, nervozita, koliesko povinností – detských i vlastných, rutina, ponorka; plávajú do nášho prežívania často neregistrovane a automaticky. Vždy však existuje aj iná perspektíva ako sa na obraz pozrieť.



Perspektíva je totiž našou voľbou. Môžme všetky aktuálne podmienky vnímať ako príležitosť. Príležitosť k dokončeniu restov, k zažitiu nezažitého, k naučeniu nového. Zrazu sa nepotrebujeme za ničím naháňať. Stačí byť, stačí dýchať. Dostávame možnosť byť so sebou a svojimi najbližšími; kráčať cestou, ktorá vedie do nášho a ich srdca. Srdca tých, s ktorými sme sa rozhodli zdieľať svoj priestor, čas a život. Dostávame možnosť spoznávať a milovať. So všetkým, čo k tomu patrí – Svetlom i Tieňmi, s netrpezlivosťou, láskavosťou, frustráciou, prijatím. Ecce homo. Na dreň.


Aj všímavosť môže byť tou cestou, ktorá nás povedie v hľadaní a nachádzaní nového (i v tých, čo už vlastne dokonale poznáme). Cestou, ktorá vedie v ústrety sebe i milovaným.


V tomto príspevku ponúkam niekoľko možností na „všímavé aktivity“ s deťmi. Chcem však povedať, že podstata netkvie v aktivite samotnej. To dôležité sa nachádza v našom úmysle a smerovaní pozornosti. V tom, že sme vnímaví k tomu, čo tento okamih ponúka - k telesným pocitom, emóciám, pohľadom, dotykom, myšlienkam, dychu. K všetkému, čo vidíme v sebe, v svojom dieťati a okamihu, ktorý nás spája. Každá aktivita a moment nesú potenciál byť všímavými a povšimnutými. A tu už spomínané tipy.


1. Dajme dňu viac zábavy

Prestaňme sa brať vážne a odhoďme v týchto dňoch rodičovské a dospelácke masky (aj tak nás teraz nikto nevidí ;) a začnime sa s deťmi jašiť. Fúkajme bubliny, vyzvime deti na vankúšovú vojnu, naučme sa spolu nejaký nový tanec, urobme si súťaž na hypnotizéra (kto pri pozeraní z očí do očí žmurkne ako prvý?) alebo si spravme s drobcami domácu jamsession.


2. Vychutnávajme si jedlo

Pri spoločnom varení či stolovaní sa môžme zahrať na mimozemšťanov, ktorí toto jedlo vidia prvýkrát. A tak ho zvedavo ohmatajú, ovoňajú, pozrú si ho zo všetkých strán a potom si ho pomalinky vychutnávajú. A samozrejme zdieľajú spoločné postrehy!


3. Načúvajme hudbe

Aktivita výborná aj pre rodiny s teenagermi. Zo začiatku sústredene vnímame svoj dych, telesné pocity, poprípade emócie či myšlienky, ktoré sú v tento okamih prítomné. Po niekoľkých minútach pustíme hudbu (napríklad obľúbenú pieseň niekoho z nás) a ďalej pozorujeme svoj dych, telo, emócie a myšlienky. Má táto hudba na nás nejaký efekt?


4. Masírujme si uši

Príjemný spôsob na "otvorenie mozgu". Jemne masírujeme uši z hornej časti, nadol. Palec je vo vnútornej strane ucha, ukazovák na strane vonkajšej.


5. Dýchajme

Určite ste si všimli, že deti majú iný rytmus dychu než dospelí. Cieľom tak nie je zosúladiť náš dych pri spoločnom dýchaní. Praktikovať všímavosť k dychu však môžeme i tak spolu. Predškoláci si môžu ľahnúť so svojím obľúbeným plyšáčikom na brušku a chvíľu pozorovať ako sa ich miláčik pri nádychu a výdychu hýbe. Môžme sa taktiež zahrať na rôzne zvieratká a dýchať ako ony (ako žabka pod vodou, spiaci medveď, malé srnča…). So staršími deťmi si môžeme sadnúť tak, že sa budeme dotýkať chrbtami a pozorovať navzájom svoj dych.


Ďalšie možnosti spoločných činností s deťmi nájdete v postupne pridávaných blogoch alebo aj v knihách.


Autorka: Tatiana Lorencová

Zdroj foto: Pixabay

Mindpark

Mindpark je slovenský popularizačný portál, ktorý prináša zaujímavosti a tipy nielen zo sveta mindfulness.

Nenechaj si ujsť novinky

© 2020 Mindpark.sk |   Zásady ochrany súkromia